-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35794 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

از «ختم نبوت» چه چيزي استفاده ميشود؟
از خاتميت نبوت پيامبر اكرم(ص) دو مطلب استفاده ميشود:
1ـ اسلام، ناسخ شرايع پيشين است و با آمدن آن شريعتهاي گذشته ديگر رسمييت ندارند.
2ـ در آينده شريعت سماوي ديگري نخواهد آمد و ادعاي هر نوع شريعت جديد آسماني مردود است.
موضوع خاتميت، در قرآن و احاديث اسلامي به صورت روشن مطرح شدهاست، به گونهاي كه براي احدي جاي ترديد باقي نميگذارد. در اين مورد به برخي از آنها اشاره ميكنيم:
«ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللهِ وَ خاتَمَ النَبِيّين وَ كانَ اللهُ بِكُلِّ شَيٍءِ عَلِيماً» احزاب/40 [محمد پدر هيچيك از شماها نبوده، بلكه وي رسول خدا و خاتم پيامبران است، و خدا به هرچيزي دانا است]. «خاتم» به معني انگشتر است. در عصر نزول اسلام، مهر افراد، نگين انگشتر آنان بود كه با آن نامهها را مهر ميكردند، به نشانة اينكه پيام به پايان رسيدهاست. با توجه به اين نكته، مفاد آية فوق اين است كه با آمدن پيامبر اسلام، طومار نبوت و پيامبري مهر پايان خورده و پروندة نبوت بسته شده است.
ضمناً از آنجا كه «رسالت» عبارت از ابلاغ و رساندن پيامهايي است كه از طريق وحي دريافت ميگردد، طبعاً رسالت الهي بدون نبوت نخواهد بود، و در نتيجه ختم نبوت ملازم با ختم زسالت نيز هست (آيات گواه بر خاتميت منحصر به آية فوق نيست. در اين مورد، نصوص ششگانهاي در قرآن هست كه برخاتميت پيامبر اكرم(ص) گواهي ميدهد به كتاب مفاهيم القرآن: 3/130ـ 139 رجوع شود.).
در اين زمينه از ميان احاديث گوناگون، كافي است به حديث «منزلت» اشاره كنيم: پيامبر اكرم(ص) زماني كه در جريان جنگ تبوك، علي را جانشنين خود در مدينه قرار داد، به وي فرمود: «أَلا تَرضي أَنْ تَكُونَ مِنّي بِمَنْزَلَه هارُونَ مِنْ مُوسي إِلاّ أَنَّهُ لا نَبِيَّ بَعْدي» (صحيح بخاري: 3/58؛ صحح مسلم: 2/323؛ امالي صروق: ص 28 و 47و 81؛ بحار الأنوار، 37/254ـ 289، باب 53؛ بخاري، صحيح، 3/54، باب غزوه تبوك، مسلم 4/1871 ط 1375؛ ترمذي؛ سنن، 2/301؛ سيرة إبن هشام 4/162 ؛ أحمد، مسند، 1/174.): [آيا خشنود نيستي كه منزلت تو نسبت به من همانند منزلت هارون نسبت به موسي باشد، جز اينكه پس از من پيامبري نخواهد بود].
گذشته از حديث «متواتر» منزلت، مجموعة احاديث مربوط به خاتميت نيز به صورت تواتر اجمالي نقل شدهاست (در اين باره به كتاب مفاهيم القرآن: 3/141ـ 167 رجوع شود.).

: آية الله جعفر سبحاني
منشور عقايد اماميه

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.